Ønsker du pristilbud på enkeltpersonforetak kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med et forsikringsselskap som møter dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang og det er helt uforpliktende.
Lurer du på hva enkeltpersonforetak koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om kostnaden for å opprette og drive et enkeltpersonforetak, inkludert hva det er, hvilke fordeler og ulemper som kan knyttes til denne selskapsformen, hva du kan gjøre selv, hva du burde overlate til regnskapsføreren, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
Enkeltpersonforetak (ENK), tidligere kjent som enkeltmannsforetak, er en av bedriftstypene det finnes aller flest av her til lands. Dette er en måte å etablere og organisere en bedrift på som er både lettvint og rimelig, sammenlignet med andre alternativer. Alt du trenger for å starte enkeltpersonforetak, er en norsk adresse som du kan registrere bedriften på samt norsk statsborgerskap, og så må du være over 18 år gammel.
Som innehaver av et enkeltpersonforetak omtales du ofte som selvstendig næringsdrivende eller gründer, og det er ikke uvanlig at du er både eier, daglig leder, regnskapsfører, og den som står for produksjonen i bedriften. Mange som har enkeltpersonforetak, har imidlertid også ansatte, noe som kan gjøre driften litt dyrere og litt mer komplisert.
Alle bedrifter i Norge skal registrere seg i Enhetsregisteret til Brønnøysundregistrene (heretter omtalt som Brreg). Dette er en del av prosessen med å etablere foretaket. og du blir automatisk registrert i dette registeret når du oppretter enkeltpersonforetak. Dette er heldigvis helt gratis, og det er også denne registreringen som gir deg organisasjonsnummeret ditt.
I utgangspunktet er det altså helt gratis å opprette enkeltpersonforetak, men det finnes betalte tjenester som du kan vurdere om du har behov for. Det er dette som vil være temaet for neste seksjon.
Når det gjelder de faktiske kostnadene knyttet til enkeltpersonforetak, vil det selvsagt forekomme uendelige variasjoner med tanke på utgifter til innkjøp og drift - og da spesielt mellom ulike bransjer og forretningsmodeller. Her kommer vi imidlertid til å fokusere på kostnader som kan knyttes til opprettelse og administrativ drift av foretaket ditt:
Registrering i foretaksregisteret koster mellom 2.000 og 3.000 kroner for enkeltpersonforetak. Dette registeret viser informasjon om blant annet økonomi og ansvarsfordeling i bedriften. Du kan lese mer om hvem som har registreringsplikt i Foretaksregisteret, hos Brreg. Selv om du som regel ikke har registreringsplikt som enkeltpersonforetak, er det mange som likevel velger å betale for registreringen. Bakgrunnen for dette er at registreringen gir firmaattest, i tillegg til at du vil få enerett til navnet du har valgt.
Regnskapsprogram for enkel regnskapsføring koster mellom 100 og 300 kroner per måned. For de fleste vil dette være en nødvendig utgift. Selv om du i teorien kan føre regnskap i Excel så lenge du har under 600 bilag i året, krever dette at du har en del kunnskap om både Excel og regnskapsføring. Du kan lese mer i guiden vår om hvilke alternativer du har når det gjelder regnskapsprogrammer.
Regnskapsførere tar som regel mellom 600 og 1.400 kroner per time. Dette prisnivået holder seg nokså stabilt, uavhengig av om det er snakk om enkeltpersonforetak eller en annen selskapsform. Den endelige prisen vil helt enkelt avhenge av hvor lang tid regnskapsføreren bruker samt vedkommendes egne satser. Du kan lese mer i prisguiden vår om hva det koster for regnskapsfører for Enkeltpersonforetak.
Nøkkelen til å spare penger når du driver enkeltpersonforetak, er som regel å gjøre mest mulig selv, men dette er ikke en regel uten unntak. I neste seksjon skal vi redegjøre litt for hva du kan gjøre selv, og hva du kan vurdere å overlate til regnskapsfører.
Dersom du vurderer å føre regnskap selv, finnes det heldigvis en rekke hjelpemidler tilgjengelig som vil gjøre både bokføringen og rapporteringen til skattemyndighetene lettere. Vi har tidligere vært inne på at ulike former for regnskapsprogrammer kan være til stor hjelp, og her kan det faktisk være verdt å betale et par hundrelapper for å få et skikkelig system.
Om du har under 600 bilag i året, kan du føre regnskap i Excel, eller for den saks skyld med penn og papir; begge deler helt gratis. Da må du imidlertid være sikker på at du har veldig god oversikt over reglene for regnskapsføring, og at du er over gjennomsnittet god med tall. De fleste ender opp med å bruke et regnskapsprogram som de betaler for, med de fordelene det fører med seg.
Noen av fordelene med å bruke et regnskapsprogram:
Du burde også merke deg de nye reglene som trer i kraft fra 2023. De sier at de aller fleste næringsdrivende må sende inn skattemeldingen på et standardisert digitalt format fra og med inntektsåret 2023. Dette kan du lese mer om hos Skatteetaten.
Enkeltpersonforetak er en selskapsform med både fordeler og ulemper. Vi har samlet de aller viktigste her, slik at det blir lettere for deg å avgjøre om dette er noe som passer for deg:
Ofte er det slik at det ikke er enten en regnskapsfører eller et regnskapsprogram som vil være aktuelt for deg som har et ENK; mange går rett og slett for en kombinasjon av de to. På den måten kan du ta hånd om en god del av regnskapsføringen selv, slik at du slipper å bruke penger på en regnskapsfører gjennom hele året. Når regnskapsåret avsluttes, kan du vurdere å hyre en regnskapsfører til å se over regnskapet, og se til at alle bilagene og papirene er i orden.
Uansett hva du velger, er det ikke rart om du er litt usikker på hvor du skal begynne. For hvor finner man egentlig et godt regnskapsprogram, og hva er det viktig å tenke på når du skal hyre en regnskapsfører? Her har vi samlet en oversikt over noen av de mest kjente aktørene i bransjen, slik at du har et utgangspunkt for videre undersøkelser:
Fiken er et av de mest kjente regnskapsprogrammene rettet mot små og mellomstore bedrifter. De har en gratis prøveperiode på 30 dager, og etter det koster det rundt 2.000 kroner i året for deg med enkeltpersonforetak.
Conta har et gratis fakturaprogram i tillegg til ulike abonnementsløsninger til ulike priser. Disse koster fra 100 til 200 kroner i måneden. Også her kan du få en gratis prøveperiode på 30 dager.
Visma er en av de største i bransjen, og leverer mange ulike typer programvare. For deg med enkeltpersonforetak er det Visma eAccounting som er mest relevant. Etter en gratis prøveperiode på 30 dager, koster dette mellom 100 og 300 kroner, avhengig av hvilke funksjoner du trenger.
Som du ser, er det ikke store forskjeller i pris, så her er det i stor grad egne preferanser som kan styre valget ditt. Dersom du er usikker, anbefaler vi at du benytter deg av en gratis prøveperiode for å teste om programmet er noe for deg.
Azets har sitt norske hovedkontor i Oslo, som hører inn under et større, internasjonalt konsern. De kan tilby tjenester innenfor både økonomi og rekruttering, og har avdelinger flere steder i landet.
BDO har hovedkontor i Oslo, med flere underavdelinger i resten av landet. De er et regnskapsførerselskap som i tillegg til regnskapstjenester også kan bistå med rådgivning og revisjon.
Accountor er et internasjonalt selskap med norsk hovedkontor i Oslo. De har avdelinger over hele landet, og kan bistå med både regnskapsføring, HR-tjenester og rekruttering.
Dette er noen av de største regnskapskontorene på landsbasis, men husk at en liten, lokal aktør kan være et vel så bra valg, ikke minst med tanke på pris. Dersom du registrerer oppdraget ditt hos oss på Regnskapsmart, kan vi sette deg i kontakt med aktuelle tilbydere i nærområdet ditt!
Hvorvidt tjenestene vi har gått igjennom her, er verdt pengene for akkurat deg, er et åpent spørsmål som det ikke finnes et entydig svar på. Det er bare du som kan avgjøre hva som er verdt å bruke tid og penger på i ditt eget foretak, så du burde rett og slett regne litt på hva som vil lønne seg ut fra de forutsetningene du har. Husk også at disse forutsetningene fort kan endre seg underveis, dersom du for eksempel utvider driften.
Dersom du ser at du kommer til å bruke uforholdsmessig lang tid på å lære deg det du trenger å vite om bokføring, sette deg inn i alle regelverk og klikke deg rundt i programmer, så er det kanskje bedre å få hjelp av en regnskapsfører helt fra begynnelsen av. Har du derimot et svært enkelt regnskap, få bilag og er tålelig god med PC, kan det holde lenge å bruke et regnskapsprogram!
Sammenlign priser fra ulike regnskapsbyrå på tjenestene du trenger
Gjør smarte regnskapsvalg