Ønsker du pristilbud på Fiken kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med et forsikringsselskap som møter dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang og det er helt uforpliktende.
Lurer du på hva Fiken koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på regnskapsprogram fra Fiken, inkludert hva du får for pengene, hvorvidt et slikt program er verdt det, og hvilke alternativer som finnes der ute, slik at du kan velge systemet som er best egnet for deg og din bedrift! Uansett om du driver din egen Sneakers-butikk eller arbeider frilans som grafisk designer, er det nemlig både viktig og lurt å ha økonomien i orden. Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
Fiken er et nettbasert regnskapsprogram hvor bedrifter blant annet kan sende ut og betale fakturaer, bokføre kjøp og salg samt beregne skatter og avgifter. I denne artikkelen skal vi se på hvordan du kan bruke Fiken, hvor mye du må regne med å betale og hva du får for pengene. I tillegg vil vi ta for oss noen lover og regler for regnskapsføring samt gi deg en oversikt over hvilke alternative regnskapsprogrammer som kan være aktuelle.
Driver du din egen bedrift eller er innehaver av et enkeltpersonforetak, må du som grunnregel føre regnskap. Dette innebærer å holde oversikt over hva du kjøper, selger, tjener og eier. Det er imidlertid enkelte unntak for hvilken grad av regnskapsføring en bedrift trenger å holde, avhengig av om du har over eller under 50.000 kroner i inntekt i året. Unntakene kan du lese mer om i seksjonen “Fordeler og ulemper” lenger ned i artikkelen.
Som regnskapsprogram retter Fiken seg spesifikt mot selvstendig næringsdrivende samt små og mellomstore bedrifter. Større selskaper bruker som regel egenutviklede, lokale regnskapsprogrammer. Fiken har bygget merkevaren sin på å forenkle språket man benytter for å snakke om regnskapsføring. De har også fokusert på enklere løsninger for å føre regnskap, og en estetisk lettfattelig nettside. Et av programmets store salgspunkt er en egen app, “Fiken Bilag”, hvor du kan ta bilde av kvitteringer samt en varslingstjeneste for frister for innlevering av skattemelding, betaling av moms og lignende.
Det finnes flere aktører som tilbyr nettbaserte regnskapsprogrammer på markedet, blant annet Visma og Tripletex. Disse vil vi ta for oss lenger ned i artikkelen.
For å komme i gang med regnskapsprogrammet Fiken, lager du en bruker på nettsiden deres. Deretter registrerer du foretaket ditt - Enkeltpersonforetak (ENK) eller Aksjeselskap (AS) - i systemet deres, og er dermed klar til å bruke programmet. Inne i Fiken kan du nå blant annet få oversikt over omsetningen din og lage fakturaer (under den forenklede knappen “Jeg har solgt noe”) fra et oversiktlig Dashbord. Hvis det er noe du lurer på, har Fiken også en kundeservice bestående av en chat som er åpen 12 timer i døgnet og en rekke hjelpeartikler inne på nettsiden.
Fiken er abonnementsbasert og koster rundt 200 kroner i måneden, altså litt over 2.000 kroner i året. Månedsabonnementet inkluderer regnskap og faktura, uten begrensninger for hvor mange bilag og fakturaer du kan sende ut, eller for antall brukere. Det er ingen etableringskostnad eller bindingstid, men Fiken fakturerer for seks måneder av gangen, så den effektive kostnaden vil være ca. 1.000 kroner per gang du faktureres (to ganger i året).
Det er flere tilleggsfunksjoner hos Fiken som kan påvirke prisen, avhengig av bedriftsmodellen din samt hvorvidt du velger å benytte deg av funksjonene.
Fiken tar en ekstra pris i måneden for følgende:
I tillegg tilbyr Fiken årsinnlevering til Skatteetaten mot et engangsbeløp per år du velger å benytte tilbudet. Årsinnlevering av næringsoppgave for Enkeltpersonforetak (ENK) ligger på ca. 1.000 kroner, mens årsinnleveringen av næringsoppgave, årsregnskap og aksjonærregisteroppgave for Aksjeselskap (AS) kommer på ca. 1.300 kroner.
De faktiske kostnadene ved å bruke regnskapsprogrammet Fiken, vil altså bero på hva slags bedrift du driver og hva du har behov for. En selvstendig næringsdrivende som fakturerer for utførte tjenester uten tilleggsfunksjoner, vil for eksempel kunne holde seg på rundt 2.000 kroner i året. Hvis vedkommende i tillegg ønsker å la Fiken sende inn næringsoppgaven for seg ved regnskapsårets slutt, må man påregne en tusenlapp ekstra. En bedrift med nettbutikk, som ønsker å fakturere med KID og som har to ansatte som det føres timer for, må derimot regne med å betale anslagsvis i underkant av 6.000 kroner per år (ca. 500 kroner i måneden).
Fiken har en gratis prøveperiode på 30 dager. Du får da benytte funksjonene du normalt kan bruke som månedsabonnent, gratis, men tilleggsfunksjoner og årsinnlevering tilbys fremdeles til fullpris. Et tips til en måte å spare noen kroner på hos Fiken er at de har rabatterte priser hvis du verver en venn til å bli abonnent.
Nå som du vet litt mer om hva regnskapsprogrammet Fiken tilbyr og hva det koster, skal vi også ta for oss hvilke andre alternativer og muligheter som finnes, slik at du kan danne deg et helhetsbilde. Det har nemlig i senere tid dukket opp flere aktører som tilbyr nettbaserte regnskapsprogrammer. Under følger en gjennomgang av noen av de største aktørene på markedet og hva disse tilbyr:
Visma: Gjennom regnskapsprogrammet eAccounting tilbyr selskapet løsninger for regnskap, fakturering, lønnskjøring og bankintegrasjon, med fokus på effektivisering og automatisering. De retter seg mot deg med et enkeltpersonforetak eller en liten bedrift. Visma eAccounting har dessuten sin egen app. I tillegg tilbyr de tilleggsmoduler med blant annet lagerløsninger for små bedrifter.
Tripletex: Dette er et modulbasert regnskapsprogram som har egne systemer for spesifikke bransjer som elektrobransjen, VVS-bransjen og Produkt og logistikk. Du setter selv sammen modulene du har bruk for: Hvis du for eksempel kun har behov for Regnskap og faktura, velger du det, mens de som i tillegg har ansatte å betale lønn til, kan legge til modulene for timeføring og lønn. Tripletex passer for både små og store bedrifter, inkludert enkeltpersonforetak, og de tilbyr også skybaserte løsninger.
24SevenOffice: Dette selskapet retter seg mot større bedrifter og regnskapsbyråer, men har også løsninger for små til mellomstore bedrifter. 24SevenOffice sitt hovedfokus ligger på å automatisere regnskapsføring gjennom blant annet KI-teknologi. Alle pakkene de tilbyr, gir fri tilgang til alle funksjoner i systemet, blant annet løsninger for regnskap, faktura, CRM, prosjektorganisering og timeføring. I tillegg tilbyr de bedriftslån på opptil 500.000 kroner.
Hvordan skiller de ovennevnte selskapene seg så fra Fiken? Alle selskapene tilbyr skybaserte løsninger, slik at man kan jobbe like godt fra hjemmekontoret som på jobbreise. En annen fellesnevner er at alle de fire regnskapsprogrammene kommer med gode hjelpefunksjoner. Her utmerker allikevel Fiken og 24SevenOffice seg med tanke på tilgjengelighet. 24SevenOffice fremstår dessuten også som en løsningen som passer godt for større bedrifter, mens Visma kan sammenlignes med Fiken i sitt fokus på å imøtekomme de små bedriftene. Tripletex skiller seg ut ved å tilby pakker til bestemte bransjer.
Vil det egentlig lønne seg å i snitt bruke en 200-lapp i måneden på et regnskapssystem? Svaret er subjektivt og vil avhenge av for eksempel størrelsen på bedriften din, omsetningen og hvor mange ansatte du har.
Det å føre regnskap er regulert, og i Norge gjelder et todelt regnskapsregelverk der en virksomhet enten kun er bokføringspliktig eller både bokførings- og regnskapspliktig. Kort forklart betyr dette at de fleste enkeltpersonforetak er bokføringspliktige, hvilket innebærer at de må føre et regnskap hvor de har oversikt over hva de kjøper, selger, eier og tjener i løpet av et år. En virksomhet som i tillegg er regnskapspliktig, må også utarbeide et årsregnskap som sendes inn til Regnskapsregisteret. Dette kommer i tillegg til å sende inn skattemelding og/eller næringsoppgave.
Tjener enkeltpersonforetaket ditt under 50.000 kroner i året og ikke er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, er du fritatt fra å levere næringsoppgave, og du har heller ikke bokføringsplikt. Du må allikevel føre en oversikt over inntekter og utgifter, og sørge for at disse kan dokumenteres, og her kan et fakturaprogram som Fikens hjelpe deg med å beholde oversikten.
Det finnes altså en del lover og regler man må forholde seg til, som tilsier at man som innehaver av et enkeltpersonforetak eller en bedrift må føre regnskap til et visst punkt, men det er ingenting som tilsier at du må bruke regnskapsfører eller et regnskapsprogram. Du er i din fulle rett til å føre regnskapet selv. Det er imidlertid mange som synes dette er enklere å gjøre gjennom et regnskapsprogram, eller som velger å sette hele jobben bort til en regnskapsfører.
Flere opplever økt behov for å benytte et regnskapsprogram eller en regnskapsfører når de får sin første (eller flere) ansatte og skal begynne å utbetale lønn. De fleste regnskapsprogrammene har løsninger for lønnskjøring, og det kan være lettere å benytte seg av disse heller enn å selv sette seg inn i det omfattende regelverket rundt ansettelsesforhold og lønnsutbetaling.
Er du derimot selvstendig næringsdrivende og kun ansvarlig for deg selv, kan et enklere regnskapsprogram, som du for eksempel i hovedsak benytter til å fakturere kundene dine med, være bedre for deg.
Det er også mange som foretrekker å la regnskapsprogrammet levere skattemeldingen for seg. Fiken har denne funksjonen, og kan sende inn både næringsoppgave, årsregnskap og aksjonærregisteroppgave til Altinn for deg. Dette kan være befriende for den som hverken har tid eller ork til å fylle ut skattemeldingen, men dette er en tilleggsfunksjon hos Fiken, og den koster mellom 900 og 1.300 kroner i tillegg til månedsabonnementet.
Hvis du nå tenker at å bruke et regnskapsprogram kunne passe deg og din bedrift, lurer du nok også på hvilke som kan tilby deg mest for pengene. Det er store prisforskjeller mellom aktørene på markedet, som blant annet beror på om de retter seg mot enkeltpersonforetak eller større bedrifter.
Her følger en oversikt over de største og viktigste aktørene på markedet, deres pakker og hvilke prissjikt de forskjellige aktørene befinner seg i:
Visma: Vismas regnskapsprogram eAccounting tilbyr markedets billigste pakke “Start” til ca. 100 kroner i måneden. Neste pakke “Smart” ligger på ca. 200 kroner, mens selskapets dyreste pakke koster mellom 250 og 300 kroner i måneden og inneholder alle funksjoner. I tillegg har Visma en egen pakke for den som kun vil ha et fakturaprogram: “Faktura” til rundt 120 kroner i måneden. Visma fakturerer enten for tre eller tolv måneder av gangen, og tilbyr i likhet med Fiken en gratis prøveperiode på 30 dager.
Tripletex: Selskapet tilbyr pakker i tre prisnivåer med forskjellig innhold. “Basis” til ca. 150 kroner i måneden inneholder moduler for faktura og regnskap, “Smart” inneholder moduler for faktura, regnskap, lønn og reiseregning, i tillegg til alle integrasjoner og koster ca. 250 kroner i måneden. “Komplett” til ca. 500 kroner i måneden inneholder alle funksjoner. Tripletex har en gratis prøveperiode.
24SevenOffice: Her skiller selskapet mellom bedriftskunder og regnskapsbyrå som ønsker å bli kunder. 24SevenOffice tilbyr sine bedriftskunder fri tilgang til alle kjernemoduler inkludert telefonsupport, uavhengig av hvilken av deres fire pakkeløsninger du velger. Prisforskjellen mellom pakkene avgjøres i stedet av hvor mange brukere man har behov for. Dette varierer fra opptil tre brukere i den minste pakken “Liten”, som koster ca. 430 kroner i måneden, til 15 brukere i “Medium+”-pakken som ligger på rundt 2.250 kroner i måneden.
Så, hva betaler du egentlig for hos de forskjellige tilbyderne? Den største faktoren som påvirker prisen, er hvilket behov du har for tilleggsfunksjoner og hvor mange som trenger brukertilgang til regnskapsprogrammet.
Overordnet kan vi si at Fiken og Visma befinner seg i det lavere prissjiktet på mellom 100 og 300 kroner i måneden, og disse tilbyr mer generelle tjenester som del del av månedsabonnementene sine. Tilleggsfunksjonene kommer her som en ekstra kostnad. Tripletex ligger midt i prissjiktet med sin dyreste pakke på ca. 500 kroner, mens 24SevenOffice gjør et hopp opp i det høyere prissjiktet, men kan til gjengjeld skilte med ekspertise på store bedrifter og AI-løsninger.
Selskapene vi har tatt for oss i denne artikkelen, er noen av de mest kjente aktørene som leverer nettbaserte regnskapsprogrammer, men det er ikke alltid de største som er det billigste alternativet for deg. Ved å registrere behovene dine hos oss i Regnskapsmart, kan du bli kontaktet av tilbydere av regnskapsprogrammer i ditt lokalmiljø. Ikke bruk tid på selv å sitte på nettet og lete etter den beste aktøren; la oss finne dem for deg.
Vi har nå vært gjennom Fikens funksjoner og priser i tillegg til alternative regnskapsprogrammer. For å oppsummere kan vi si at man ved å bruke et nettbasert regnskapsprogram skaffer seg bedre oversikt over hva bedriften kjøper og selger, lettere holder kontakt med kunder og kutter administrativ tid. På den andre siden kan man, ved å sette seg inn i lover og regelverk, absolutt føre et godt nok regnskap selv eller heller bruke penger på å ansette en regnskapsfører.
Når du så skal vurdere om det er verdt kostnadene å begynne å bruke et regnskapsprogram for ditt enkeltpersonforetak eller din bedrift, kan det være lurt å ha dette i bakhodet:
Det å abonnere på et regnskapsprogram medfører altså kostnader, men det er generelt sett billigere enn å ansette en regnskapsfører, og kan være svært tidsbesparende.
Like fullt: Svaret på spørsmålet om hvorvidt det er bedre å benytte seg av Fiken eller et annet nettbasert regnskapsprogram enn å føre regnskapet helt selv, kommer an på hva du og din bedrift har behov for og anledning til, og hva dere foretrekker, samt deres økonomiske situasjon!
Sammenlign priser fra ulike regnskapsbyrå på tjenestene du trenger
Gjør smarte regnskapsvalg