Vil du vite mer om AS? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om hvordan man oppretter et aksjeselskap, hvor mye det koster, hvilke lover må man følge, og mye mer. Drømmer du om å starte næringsvirksomhet sammen med gode venner, men er usikker på hvordan ansvaret skal fordeles? I så fall kan kanskje et aksjeselskap være løsningen. Og visste du at du kan ansette deg selv i ditt eget AS? Er du klar over at noen aksjeselskap har revisjonsplikt? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene!
Ønsker du hjelp med AS, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede byråer som møter dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Man ser ofte forkortelsen AS bak et firmanavn, noe som står for aksjeselskap, og som betyr at dette firmaet er nettopp det: et aksjeselskap. Disse har kapital som er fordelt på én eller flere andeler, som kalles aksjer. Aksjeselskap er den vanligste selskapsformen i Norge, og nesten all industri, skipsfart, bank- og forsikringsvesen forhandles av aksjeselskaper. Det er registrert rundt 340 000 aksjeselskaper i Norge, ifølge tall fra 2020. En av de viktigste årsakene til at aksjeselskap er en ettertraktet virksomhetsform, er fleksibiliteten den gir. Et aksjeselskap er en virksomhetsform der selskapet er en egen juridisk person. Dette kan høres litt merkelig ut, men betyr i teorien bare at eier(e) ikke står personlig ansvarlig for forhold knyttet til selskapet. Dette er spesielt gunstig dersom næringsvirksomheten utgjør en økonomisk risiko, fordi man som eier ikke trenger å ta ansvar for gjeld eller andre økonomiske forpliktelser dersom driften av selskapet ikke går etter planen. Det er også en fordel dersom flere skal være involvert på eiersiden, og det gjør det enklere å selge hele eller deler av selskapet.
Hvis man ønsker å starte næringsvirksomhet i Norge, er det som regel to alternativer som er aktuelt: Det ene er aksjeselskap, og det andre er enkeltpersonforetak. Hvilken virksomhetsform man bør velge, kommer blant annet an på hvilke forutsetninger man selv stiller med når man skal starte egen virksomhet, og da spesielt hvor mye egenkapital man har. Det er likevel mulig å liste opp noen fordeler og ulemper med aksjeselskap på generelt grunnlag. Mange av disse betingelsene og aspektene står i kontrast til hvordan ting fungerer dersom man driver et enkeltpersonforetak, noe vi også kommer tilbake til i seksjonen om Lover og regler.
Aksjeselskap er regulert av aksjeloven, hvor det blant annet finnes forskrifter om stiftelse av aksjeselskap. Det er naturlig nok også andre forhold relatert til aksjeselskap som reguleres av lover og regler, men det er særlig noen begrep man støter på når man skal starte et aksjeselskap, som det er greit å ha oversikt over:
Dette er summen stiftere betaler inn når et aksjeselskap opprettes, og kan bestå av både penger og/eller eiendeler. Aksjekapitalen må ha en verdi på minimum 30.000 kroner. Det er imidlertid vanlig å stille med mer enn minimumsbeløpet. Hvis hele aksjeinnskuddet innbetales i penger, vil banken man benytter seg av, åpne en konto der man kan sette inn pengene. Denne kontoen vil være sperret til selskapet får et godkjent organisasjonsnummer. En ansatt i banken vil kunne bekrefte aksjekapitalen via Altinn. Man kan også få revisor, regnskapsfører eller advokat til å bekrefte innbetalingen. Hvis hele eller deler av aksjekapitalen består av eiendeler, må stifterne fremskaffe en beskrivelse av hver enkelt eiendel, i tillegg til en erklæring av verdien av eiendelene selskapet skal overta. Dokumentene skal undertegnes av alle stifterne og bekreftes av revisor.
Revisjonspliktige selskaper må engasjere en ekstern revisor til å gå igjennom årsregnskapet. Man må oppgi hvilken revisor man benytter seg av, og vedkommende må være en autorisert revisor. Aksjeselskap er i hovedsak revisjonspliktige, men det gjøres unntak for selskap som har mindre enn 6 millioner kroner i driftsinntekter, balansesum under 23 millioner kroner, og ansatte under 10 årsverk. Hvis man passerer en av disse grensene, vil selskapet bli revisjonspliktig påfølgende år.
Avtalen man inngår når man oppretter et aksjeselskap kalles et stiftelsesdokument. Aksjeloven stiller krav til hva slags opplysninger og bestemmelser et stiftelsesdokument må inneholde. Det er opprettet et standardskjema for stiftelsesdokumenter, som kan benyttes ved opprettelse av enkle aksjeselskap. Det er påbudt å legge ved selskapets vedtekter i stiftelsesdokument. Vedtektene er selskapets regler, og må inneholde foretaksnavn, hjemsted, angivelse av virksomhet, aksjekapitalens størrelse og aksjens beløp. Det er selvfølgelig lov å legge til andre bestemmelser i vedtektene, utover det som er påbudt.
Loven krever at et aksjeselskap har et styre bestående av minst ett styremedlem. Dersom det fattes vedtak om å tilsette kun ett styremedlem, vil denne personen automatisk få rollen som styreleder. Styret representerer selskapet ved avtaleinngåelser, og kan derfor holdes erstatningsansvarlig for skade de forsettlig eller uaktsomt utsetter selskapet for. Generalforsamling er selskapets øverste besluttende myndighet, og alle aksjonærene har rett til å være til stede. Det er vanlig at hver aksje gir én stemme ved avstemming. Generalforsamlingens rolle i selskapet er naturlig nok avhengig av selskapets størrelse.
Om et aksjeselskap besluttes oppløst etter vedtak gjort av generalforsamlingen (eller, i gitte tilfeller, ved kjennelse fra tingretten eller ved dom), velges det et avviklingsstyre som forestår den såkalte likvidasjonen. Selskapet kan også slås sammen med ett eller flere andre selskaper gjennom det som kalles fusjon, eller deles med ett eller flere andre selskaper via såkalt fisjon. Konkurransetilsynet må behandle alle saker som omhandler fusjon av selskaper, og både fusjon og fisjon skal meldes til Brønnøysundregisteret.
Det er ikke komplisert å starte et aksjeselskap, men det innebærer en fast prosess som alle stiftere må gjennom.
Nedenfor følger en enkel oversikt over noen punkter på veien til et eget aksjeselskap:
Som nevnt over, er det en liten prosess man må gjennom for å starte sitt eget aksjeselskap. Dersom man syns dette ser vanskelig ut, kan man alltid ta kontakt med Brønnøysundregistrene for å få hjelp til registreringen i Altinn. Det er selvfølgelig også mulig å engasjere profesjonelle til å ta seg av hele prosessen. Man kan få hjelp av revisor, regnskapsfører eller advokat til å ferdigstille alle formelle krav som stilles til et aksjeselskap. Dersom selskapet ikke er av særlig størrelse eller kompleksitet, kan man forvente å betale fastpris for slik rådgivning. Har man derimot planer om å fortsette å benytte seg av regnskapsfører- eller revisortjenester, vil det være gunstig å prøve å forhandle frem en god pris for dette, hvor hjelp til oppstart av selskapet er en del av avtalen.
Hvis du synes det virker krevende å ta ansvar for oppstartsfasen av aksjeselskap, kan du se nærmere på tilbudene til følgende aktører:
Azets har rådgivere med lang erfaring knyttet til selskapsetablering og planleggings- og etableringsfasen for nye bedrifter.
Revisorhuset har lang erfaring med å hjelpe gründere med nødvendig bekreftelse av åpningsbalansen for de som ønsker å stifte selskap, både med og uten revisor. De kan også hjelpe deg med å utarbeide nødvendige dokumenter, og få selskapet registrert i Brønnøysundregisteret.
Firmahjelp tilbyr pakkeløsninger for de som ønsker å starte AS. Som kunde trenger man bare å åpne bankkonto, sende bekreftelse på innbetalt aksjekapital og signere elektronisk i Altinn.
Det er selvsagt ikke slik at de vi nevner her, nødvendigvis passer for alles behov. Dersom du registrerer din forespørsel hos oss i Regnskapsmart, kan du få hjelp til å finne egnede aktører for deg. Vi jobber med profesjonelle regnskapsfører som er noen av de beste innen sitt fagfelt, og vi matcher leverandører mot akkurat ditt behov. Registrer din forespørsel her!
Når man registrerer et selskap i Enhetsregisteret, kan man velge å publisere e-postadresse og telefonnummer slik at det er tilgjengelig for alle. Det kan være en fordel da fremtidige kunder og samarbeidspartnere kan ha behov for å ta kontakt med selskapet, og det kan være tillitsvekkende å se at selskapet ønsker å oppgi kontaktinformasjon.
Ulempen med å gjøre kontaktinformasjon offentlig er at man også kan bli kontaktet av useriøse aktører. Det er ikke uvanlig å bli kontaktet over telefon av personer som enten:
Hvis du vil vite mer om hvordan du kan beskytte deg selv og selskapet ditt mot fakturabedrageri, identitetstyveri eller annen kriminell aktivitet, kan du ta kontakt med Norsk Senter for Informasjonssikring og/eller Næringslivets Sikkerhetsråd.
Ønsker du hjelp med AS, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede byråer som møter dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Sammenlign priser fra ulike regnskapsbyrå på tjenestene du trenger
Gjør smarte regnskapsvalg