Vil du vite mer om hvordan du registrerer AS? I denne guiden forteller vi deg alt du trenger å vite om å starte et AS og hva det koster; hva slags avgifter du må forholde deg til, hvordan du går fram for å starte opp et AS og mye mer. Visste du for eksempel at enkeltpersonforetak ikke kan være AS? Er du klar over hvem som er ansvarlig hvis noe skulle skje med aksjeselskapet? Har du hørt om ordene stiftelsesgebyr og aksjetegning? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene!
Ønsker du hjelp med å registrere AS, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede byråer som møter dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
AS er forkortelse for aksjeselskap, og er et selskap der eieren eller eierne har betalt aksjekapital som er fordelt på aksjer i firmaet. Aksjeselskap er den mest vanlige selskapsformen i Norge, og per tall fra 2020 finnes det over 340 000 registrerte AS-er i Norge. De som starter et AS, kan kalle seg aksjonærer, og har ikke personlig ansvar for hverken forpliktelser eller gjeld i bedriften. Et AS er med andre ord en egen juridisk person. Så lenge du tar ut lønn fra et AS, har du rettigheter som alle andre ansatte, det vil si at du har rett på blant annet sykepenger, fødselspenger og pensjonssparing.
Enkeltpersonforetak er en virksomhet som drives av én person, og denne personen har et personlig ansvar for virksomhetens forpliktelser og økonomi. Det vil si at eieren er personlig ansvarlig økonomisk hvis det skulle skje noe, for eksempel ved konkurs. Dette kan være greit å ha i bakhodet når du skal vurdere om du vil starte et enkeltpersonforetak eller aksjeselskap.
Kanskje har du også hørt om begrepet holdingselskap? Det er, kort fortalt, et aksjeselskap som ikke selger varer eller tjenester selv, men som eier selskaper som (vanligvis) gjør det. Det er altså ingen drift å snakke om - holdingselskapet fungerer som en passiv juridisk person som kun sitter og eier andre selskaper. Investorer kan etablere holdingselskaper for å kjøpe andeler i andre selskaper, men mange oppretter også holdingselskaper som eier deres andel i selskaper de skal starte (dette gjelder spesielt gründere). Du er altså eier av selskapet som eier selskapet, og dette er blant annet en måte å utsette skatteinnbetaling på: skatten tilkommer nemlig først idet eier av holdingselskapet henter ut gevinst som egen lønn eller eget utbytte.
Hvis du allerede har en vanlig lønn, og foretaket ditt skal være en ekstra inntekt i tillegg til denne lønnen, så kan det være lurt med et enkeltpersonsforetak. Enkeltpersonforetak er enklere å administrere, og du trenger ikke aksjekapital. Alle inntekter i firmaet blir skattet som vanlig lønn. Det kan også være en fordel med enkeltpersonsforetak dersom du ikke er helt sikker på om foretaket ditt er noe du vil gå “all in” med, for eksempel at dette er noe du vil teste ut eller ikke legge så mye innsats i. Er du derimot avhengig av pengene du får inn gjennom foretaket ditt, og hvis det er denne inntekten du har tenkt til å leve av, da lønner det seg å starte et AS.
Det er både fordeler og ulemper ved å starte et AS. Vi har listet opp de vanligste fordelene og ulempene her.
Fordeler ved å starte et aksjeselskap:
Ulemper ved å starte et aksjeselskap:
Du kan ikke starte et AS uten penger. Har du derimot 30.000 kroner for hånden, er det bare å kaste seg rundt og stifte et aksjeselskap. Du kommer langt med denne summen, da de andre etableringsutgiftene også kan betales med disse pengene, for eksempel stiftelsesgebyret som må betales til Brønnøysundregistrene eller utgifter i forbindelse med registrering av domenenavn. Her får du en oversikt over de konkrete prisene som gjelder når du skal starte et AS, samt hvor og når de skal betales:
Stiftelsesgebyr: Når du starter et AS, må du registrere dette i Foretaksregisteret i Brønnøysundregistrene. Stiftelsesgebyrer er på cirka 6.000 kroner.
Aksjekapital: du må ha minst 30.000 kroner i aksjekapital. Stiftelsesgebyret kan betales med disse pengene. Det kan også kostnader i forbindelse med å opprette et domene, som gjøres hos Norid. Hvilke som helst andre utgifter du måtte ha i bedriftene ved en senere anledning kan for øvrig også betales med denne kapitalen. Et vanlig spørsmål som dukker opp i den forbindelse, er om man kan ta ut aksjekapitalen av selskapet. Svaret på dette er enkelt og greit at nei, det kan du ikke. Selskapet kan fint bruke opp pengene, men de som eier selskapet, kan altså ikke ta dem ut.
Nå lurer du kanskje på hvor og hvordan aksjekapitalen skal dekkes? Aksjekapitalen kan betales inn i form av både penger og eiendeler. Enten én av delene eller en kombinasjon av disse.
Det enkleste, i det lange løp, er å betale aksjeinnskuddet med penger. Når man skal starte et AS, må man også opprette en bedriftskonto. Når du har fått en bedriftskonto fra banken, skal pengene overføres. Du kan ikke overføre mer enn én million kroner i aksjekapital. Hvis du for eksempel skulle være så heldig å ha vunnet flere millioner i Lotto og vil sette inn mer, må du få bekreftelse fra en regnskapsfører, revisor eller advokat.
I dette tilfellet må de som har stiftet selskapet, utarbeide et dokument som inneholder en beskrivelse av hver eiendel. De må også undertegne en erklæring om at eiendelene selskapet skal overta, har en verdi på minimum det beløpet som er avtalt. Redegjørelsen må undertegnes av alle stifterne av selskapet, samt bli bekreftet av en revisor. En revisor er en som kontrollerer årsregnskapet til en bedrift, samt bidrar med bistand og rådgivning i forbindelse med lover og regler som må følges. Revisor skal også bekrefte at aksjeinnskuddet er innbetalt. Alle AS med driftsinntekter på mer enn seks millioner kroner, er pliktige å ha en revisor.
Uavhengig av om aksjekapitalen består av penger eller eiendeler, må du utarbeide en aksjetegning når du oppretter et AS. Det vil si at du blir bedt om å oppgi antall aksjer og hva som betales per aksje.
Eksempler:
30 aksjer à 1000 kroner = 30 000 kroner (som er minstekapital)
10 aksjer à 3000 kroner = 30 000 kroner
30 000 aksjer à 1 krone = 30 000 kroner
Som nevnt ovenfor kommer du altså langt med 30.000 kroner, enten i form av penger eller eiendeler. Men nå lurer du kanskje på hvordan du skal gå fram for å registrere et AS? Hva må du gjøre i Altinn og Brønnøysundregistrene? Hva er viktig å ha med i søknaden og hvorfor må det med? Fortvil ikke, vi guider deg gjennom dette i neste avsnitt!
Her er trinnene, steg for steg, som du må gjennom for å registrere et AS:
Eksempler på slike aktører er:
Conta Starte AS er landets første tilbyder av etablering av aksjeselskaper, og de er også en av de største. De tilbyr i tillegg andre tjenester, som faktura- og regnskapsprogram.
Nytt foretak har hjulpet gründere og bedriftseiere med å komme i gang med foretak siden 2014, og har bistått mer enn 5000 norske og utenlandske aktører med å etablere bedrift i Norge.
Azets er et internasjonalt konsern, som tilbyr både forretningstjenester, regnskap, lønn og rådgivning. De hjelper alle typer selskaper, og har over 6000 ansatte verden over.
Like fullt: du kan også gjøre dette selv via Altinn sin løsning, som er både enkel og rask i bruk. Du fyller ut skjemaet “Stiftelse av aksjeselskap”, og hele prosessen er ferdig på cirka et kvarter. Her får du også viktig innsikt i hva som kreves av informasjon. Stiftelsesdokumentet må blant annet inneholde informasjon om hvem stifterne av selskapet er, formålet med selskapet, vedtekter, fordelingen av aksjer og verdien av aksjene.
Hvis du på forhånd har bestemt deg for navn, formål, hvem som skal ha de ulike rollene i firmaet og fordelingen av aksjekapitalen, tar det ikke lang tid å fylle ut søknadene. Det tar heller ikke lang tid fra alle dokumenter er ferdig utfylt og sendt inn, til du sitter med firmaattesten i hånden. Det trenger altså ikke være en omfattende prosess, så lenge du har gjort et godt forarbeid. Hvis alle dokumenter er fylt ut riktig og aksjekapitalen på minst 30.000 kroner er innbetalt på konto, kan du ha et AS som er oppe og går innen fire uker. Behandlingstiden kan likevel variere noe, samt at det kan være ulik behandlingstid i de ulike bankene.
Er du usikker på hvilke regler som gjelder når du skal registrere et AS? Aksjeselskap er regulert av Aksjeloven. Her er det en del viktige regler å forholde seg til, og det lønner seg å holde tunga rett i munnen for å ikke trå feil. Visste du for eksempel at enkelte selskap har revisjonsplikt (hvilket vil si at en revisor må kontrollere årsregnskapet) mens andre ikke har det? Her følger en oversikt over de viktigste begrepene:
Selskapsnavn: Når du skal starte aksjeselskap, må du velge navn, men det er enkelte regler for hva du kan kalle bedriften. Navnet må inneholde minst tre bokstaver, det må etterfølges av “AS” eller “aksjeselskap”, det kan ikke bare bestå av navnet på et land, fylke eller kommune, det kan ikke være lovstridig eller krenkende (for eksempel banneord), og det skal ikke villede forbrukeren. Du kan heller ikke bruke ord som bank, sparebank, apotek eller børs i selskapsnavnet. Noen titler er også forbeholdt personer og foretak som har bestemte kvalifikasjoner, for eksempel advokat og mester. Du kan derfor heller ikke bruke disse titlene fritt i foretaksnavnet.
Krav til alder og adresse: Du må være myndig, altså over 18 år, for å stifte et AS. Du må også ha en fysisk adresse, som blir foretakets forretningsadresse. Bare en postboks holder ikke.
Aksjeeierbok: Alle AS er pliktig til å ha en aksjeeierbok. Det vil si at du må oppgi antall aksjer og hva som betales per aksje. Denne skal inneholde en oversikt over hvem som er aksjeeiere, og den vil normalt være avgjørende for hvem som kan utøve aksjonærrettigheter, altså økonomiske rettigheter relatert til selskapet. Det er styret i selskapet som har ansvar for å opprette og vedlikeholde aksjeeierboken.
Revisjonsplikt: Når du fyller ut søknaden om å starte et AS i Altinn, må du også oppgi hvorvidt selskapet skal ha en revisor, altså en som skal kontrollere årsregnskapet ditt. De aller fleste små selskaper kan velge bort revisoren – bortsett fra aktører i enkelte spesielle bransjer, for eksempel advokater, regnskapsførere og eiendomsmeglere. Du kan velge å ikke ha revisor så lenge driftsinntektene er på under seks millioner kroner, balansesummen er under 23 millioner kroner, og gjennomsnittlig antall ansatte er 10 eller færre årsverk.
Styre: Alle AS må ha et styre. Hvis du er alene om å starte opp et AS, er det du som utgjør styret. Styret skal ta strategiske avgjørelser og holde oversikt over økonomien til bedriften.
Generalforsamling: Selskapets aksjonærer må ha møter innen seks måneder etter utgangen av hvert regnskapsår. Dette kalles for ordinær generalforsamling. Her skal blant annet årsregnskapet, årsberetningen og utdeling av utbytte godkjennes. Alle andre generalforsamlinger betegnes som ekstraordinære.
Når du skal velge navn på selskapet, bør du spørre deg om fem ting:
For å sjekke om navnet er ledig når det gjelder de fire første punktene, kan du gjøre et enkelt søk på nettsiden Navnesøk. Hvis du vil sikre deg domene, gjøres dette hos Norid.
Ønsker du å være alene om rettighetene til navnet? Det vil si at ingen andre kan bruke selskapsnavnet innenfor samme eller lignende bransje som deg. Da kan du sende en søknad til Patenstyret. For å få en enerett til navnet, er det visse kriterier som må være oppfylt. Navnet kan blant annet ikke beskrive det du holder på med, for eksempel kan du ikke få enerett til å hete BERGEN FRISØR, da det bare sier hva slags tjenester det er og hvor de utføres. Andre frisører i Bergen må også kunne bruke disse ordene fritt. Du kan likevel registrere navnet som et AS. Les mer om varemerkerettigheter på Patentstyret sine nettsider.
Har du pengene, sett i gang!
Hvis man skal starte et AS for første gang, kan det virke både komplisert og tidkrevende. Da kan det være greit å vite at Altinn og Brønnøysundregistrene gir god veiledning om hva som skal stå i dokumentene som inngår i søknaden. Altinn gir deg også utfyllende informasjon gjennom hele søknadsutfyllingen. Uansett: hvis du har 30.000 kroner og en god businessidé, er det i prinsippet bare å sette seg ned og få i gang et AS!
Ønsker du hjelp med å registrere AS, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede byråer som møter dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Sammenlign priser fra ulike regnskapsbyrå på tjenestene du trenger
Gjør smarte regnskapsvalg