Vil du vite mer om goodwill? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om goodwill, hva det er, hva de sentrale begrepene knyttet til goodwill betyr, hvilke lover og regler som gjelder her, og mye mer. Hvis du kjøper et selskap, får du ikke bare selskapets fysiske eiendeler med på kjøpet, du får også immaterielle verdier som goodwill. Men vet du hva det innebærer, og vet du hva badwill er? Og kjenner du til forskjellen på avskrivning og nedskrivning? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene!
Ønsker du hjelp med goodwill, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede byråer som møter dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Et selskaps verdi avgjøres ikke bare av det som fremkommer i regnskapet. Immaterielle faktorer som påvirker fremtidig inntjeningspotensial, kalles goodwill (velvilje på norsk) og defineres som evnen til å generere fortjeneste basert på verdien av selskapets merkevare, deres kundekrets, posisjonering på markedet, gode navn og rykte og lignende. Det finnes en rekke eksempler på goodwill. Tenk deg en bedrift som er aktivt engasjert i veldedige formål og mottar positiv medieomtale på grunn av samfunnsansvaret bedriften tar. Dette påvirker bedriftens anseelse blant potensielle kunder og tilfører bedriften en slik immateriell verdi som goodwill.
Goodwill kommer ikke bare av positiv medieomtale, men kan finnes i mange forskjellige former. Hvis en bedrift har ansatte med særlig etterspurt kompetanse, god og effektiv markedsføring, kontrakter av vesentlig betydning eller andre fordeler som gir en generell forventning om fortjeneste, kan dette være å regne som goodwill. Hvor stor kundemasse og hva slags kunder du har, kan også tilføre bedriften goodwill.
Her har du flere eksempler på faktorer som kan bidra til høyere verdi i form av goodwill:
Men hvordan regner du ut verdien av goodwill i din bedrift? Goodwill kan ikke måles og tallfestes nøyaktig på forhånd, og det kan derfor heller ikke bokføres kontinuerlig. Det skal likevel regnes med i regnskapet når bedriften blir kjøpt eller solgt. Verdien av goodwill tilsvarer differansen mellom salgsprisen og den reelle verdien av selskapets eiendeler. Hvis selskapet har eiendeler som er verdt 10 millioner kroner og det selges for 15 millioner kroner, så vil goodwill utgjøre en verdi på 5 millioner kroner. Når ett selskap kjøper et annet til en høyere pris enn verdien av deres eiendeler, er altså differansen definert som goodwill.
Det er mange grunner til at prisen på et selskap kan være høyere enn verdien av deres eiendeler. Når du kjøper et selskap, kjøper du ikke bare de fysiske eiendelene, du får også deres eksisterende kundebase, merkevare, omdømme og samarbeidspartnere. Det er ikke mulig å kjøpe eller selge goodwill i seg selv. Goodwill er å anse som en eiendel for regnskapsformål.
Hvis regnskapsføring er nytt for deg og du ikke har vært borti goodwill-konseptet tidligere, vil du muligens støte på en del nye begreper i den forbindelse. Her skal vi se nærmere på noen sentrale begreper knyttet til goodwill:
IFRS: IFRS står for International Financial Reporting Standards og er internasjonale regnskapsstandarder som gjelder for norske bedrifter som følge av at Norge er medlem av EØS. Standardene skal sikre innsyn i økonomien til selskaper slik at det blir enklere for selskaper å samarbeide på tvers av landegrenser. Plikten til å utarbeide regnskap etter IFRS-standardene gjelder for børsnoterte selskap. Etter disse standardene skal goodwill balanseføres ved virksomhetssammenslutninger. IAS 36 regulerer reglene for nedskriving av goodwill ved verdifall på eiendeler.
Badwill: Badwill er det motsatte av goodwill. Noen ganger selges et selskap for en pris som er lavere enn den verdien av eiendelene deres. Hvis et selskap har verdier til 10 millioner kroner og det selges for 7 millioner kroner, vil badwill tilsvare 3 millioner kroner. Denne summen vil selgeren da kunne få skattefradrag på.
Anleggsmidler: Innen regnskap viser begrepet anleggsmidler til langsiktige eiendeler som er ment til varig bruk. Dette i motsetning til omløpsmidler som er kortsiktige. Anleggsmidler deles inn i tre underkategorier: Immaterielle eiendeler som goodwill, lisenser, patenter, utsatt skattefordel og lignende, varige driftsmidler, som for eksempel tomter, bygninger, maskiner, anlegg, og finansielle anleggsmidler som investeringer i aksjer, datterselskap, foretak innen samme konsern og så videre. Felles for anleggsmidler er at verdien deres synker over tid. Derfor skal goodwill og andre anleggsmidler avskrives etter en "fornuftig avskrivningsplan".
Avskriving: Som nevnt ovenfor skal kjøpte anleggsmidler avskrives etter en fornuftig avskrivningsplan. Det vil si at bedriften ikke fører hele utgiften som kostnad når den kjøper anleggsmidler fordi anleggsmiddelet forventes å vare i mer enn én regnskapsperiode. Likevel blir eiendelen eldre og reduseres i verdi. Derfor skal man fordele kostnaden over flere regnskapsperioder, avhengig av forventet varighet. Hvis et anleggsmiddel skal avskrives over lengre perioder enn 5 år, må det vises til at verdien på anleggsmiddelet med sikkerhet vil vare lengre enn 5 år. En kontrakt med avtaletid som er lengre enn 5 år kan være et godt eksempel på dette.
Saldoavskrivning: Hvis verdien på anleggsmidler som skal avskrives forventes å vare i fem år, er det vanlig å avskrive 20% for hver regnskapsperiode. Dette kalles saldoavskrivning. Saldoavskrivning viser til avskrivning med en fast prosentsats for hvert år.
Nedskrivning: Mange forveksler nedskrivning og avskrivning, men disse begrepene betyr ikke det samme. Mens avskrivning er planmessige kostnadsfordelinger og regnskapsperioder, viser nedskrivning til uventede verdireduksjoner som følge av at verdien på anleggsmidler har mistet verdi. Da må den bokførte verdien nedjusteres. Nedskrivning er aktuelt hvis verdien er fastsatt til et urealistisk høyt nivå.
En definisjon av goodwill finnes i regnskapslovens § 5-7 der goodwill omtales som differansen mellom anskaffelseskost ved kjøp av en virksomhet og virkelig verdi av identifiserbare eiendeler og gjeld i virksomheten. I følge denne paragrafen skal goodwill vurderes etter reglene om anleggsmidler, og videre at goodwill skal avskrives over maks 10 år hvis goodwillens levetid ikke kan anslås på en pålitelig måte. Avskrivningstiden kan imidlertid variere og i noen tilfeller kan den være så høy som 10 år.
Reglene om anleggsmidler er å finne i regnskapslovens § 5-3 hvor det fremgår at anleggsmidler med begrenset økonomisk levetid (som goodwill), skal avskrives etter en fornuftig avskrivningsplan. I tillegg fremgår det av tredje ledd i samme paragraf at anleggsmidler skal nedskrives til den virkelige verdien dersom det forekommer et verdifall som ikke forventes å være forbigående. I utgangspunktet skal nedskrivning av goodwill reverseres dersom grunnlaget for den opprinnelige nedskrivningen ikke lenger er til stede, men dette gjelder ikke for nedskriving av goodwill, da denne ikke skal reverseres, jf regnskapsloven § 5-7.
Etter regnskapslovens § 7-1 skal det i noter til årsregnskapet gis noteopplysninger. Dette inkluderer blant annet om immaterielle eiendeler jf § 7-14. Her skal man opplyse om eiendelens økonomiske levetid, samt valg av avskrivningsplan. Du må spesifisere goodwill for alle virksomhetskjøp og dersom avskrivningsplanen for goodwill overstiger fem år, må du begrunne dette her.
Du må betale skatt på kjøp og salg av goodwill på samme måte som ved kjøp og salg av andre eiendeler. Skattesatsen ligger på 25%. Du kan også få fradrag på tap.
Hvis du skal i gang med å beregne og regnskapsføre goodwill, har du kanskje behov for profesjonell hjelp. En regnskapsfører eller en revisor kan hjelpe deg med dette. Noen velger å ansette regnskapsførere fast i bedriften, mens andre kjøper regnskapstjenester eksternt fra regnskapsfirmaer. Dersom du bestemmer deg for å ansette en regnskapsfører i bedriften, er det gjerne mest hensiktsmessig å overlate alt av regnskapsarbeid til regnskapsføreren, mens det ofte er mer aktuelt å fordele oppgaver dere i mellom dersom du bruker et eksternt regnskapsfirma. I slike tilfeller kan du eksempelvis overlate årsregnskap og annen rapportering til myndighetene til regnskapsfirmaet, mens du kanskje ønsker å ta deg av fakturering selv. Dette avhenger av dine preferanser. Hvis du overlater alt av regnskapsarbeid til regnskapsfører, kan du dedikere mer tid til kjerneaktivitetene i bedriften. Til gjengjeld blir det noe dyrere.
Regnskapsførere varierer i pris så det er lurt å undersøke markedet der du bor før du tar et valg. Normalt vil regnskapsførere ta betalt per time, mens regnskapsfirmaer i enkelte tilfeller tilbyr konkrete tjenester til fastpris. Timeprisen kan variere mellom alt fra 700 til over 1.500 kroner timen. Du kan benytte deg av anbudstjenester for å hente inn tilbud, eller du kan kontakte regnskapsførere på egenhånd for å forhøre deg om priser og tjenester. Uansett er det lurt å hente inn minst 3 tilbud slik at du har et godt sammenligningsgrunnlag og sånn sett kan unngå å betale mer enn det som er nødvendig. Husk likevel på at pris ikke er alt. Det er også viktig at du finner en regnskapsfører som er dyktig i jobben sin og som har litt erfaring. Da øker du sjansen for at jobben blir gjort skikkelig. En erfaren regnskapsfører vil i mange tilfeller kunne utføre arbeidsoppgavene raskere (og dermed billigere) uten at det går på bekostning av kvalitet.
Hvis du heller ønsker å gjøre jobben selv, kan du bruke et regnskapsprogram. Gode regnskapsprogram må man som regel betale for, men til gjengjeld er de svært brukervennlige og har flere hjelpefunksjoner som guider eller chat-support. Dette er særlig nyttig for de som mangler erfaring med regnskapsarbeid. Hvis du for eksempel skal avskrive goodwill, er det vanlig å bruker saldoavskrivninger med 20% i året. Mange regnskapsprogrammer lar deg bokføre avskrivningene på en enkel måte.
Som nevnt skal goodwill etter regnskapsloven og god regnskapsskikk avskrives etter en fornuftig avskrivningsplan, men dette gjelder ikke dersom selskapet ditt skal følge IFRS. IFRS tillater ikke avskrivning av goodwill fordi det er vanskelig å måle avskrivningstid på en pålitelig måte. Det betyr imidlertid ikke at goodwill etter de internasjonale regnskapsstandardene anses å ha ubegrenset levetid. I stedet for å avskrive goodwill, skal man etter de internasjonale standardene teste eiendelen for verdifall minst en gang i året. Dersom eiendelen har mistet verdi, må den heller nedskrives. Fordi det er vanskelig å skille kjøpt goodwill fra egenutviklet goodwill, kan en slik årlig nedskrivningstest imidlertid også by på utfordringer.
Skal du avskrive goodwill etter regnskapsloven, må den forventede levetiden beregnes ved regnskapsavslutningen, og det skal dessuten utarbeides en avskrivningsplan. Strekker den seg utover fem år, må dette begrunnes. Det er viktig å vurdere alle forhold som kan påvirke goodwillens levetid. Du bør blant annet vurdere om kontrakter med lengre avtaletid enn fem år er å anse som goodwill, om det forventes at personell med nøkkelkompetanse i den oppkjøpte virksomheten forblir i jobben i mer enn fem år, om forhold på markedet skulle tilsi at konkurrenter vil foreta seg noe som kan påvirke levetiden for goodwill eller om endringer i produkter eller etterspørsel kan ha en lignende effekt. Avskrivningstiden avhenger av den forventede levetiden for goodwill-relaterte elementer som bringer inntekt.
Ønsker du hjelp med goodwill, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede byråer som møter dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Sammenlign priser fra ulike regnskapsbyrå på tjenestene du trenger
Gjør smarte regnskapsvalg