Vil du vite mer om utsatt skattefordel? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om utsatt skattefordel, hva det er, hvilke satser som gjelder, hvilke lover og regler du må forholde deg til i ulike situasjoner, og mye mer. Forskjellene mellom skattemessige og regnskapsmessige verdier og ulike metoder for avskrivning vil avgjøre om du får utsatt skatt og utsatt skattefordel. Men hva er egentlig forskjellen på utsatt skatt og utsatt skattefordel? Og kjenner du til det som heter fremførbart underskudd? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene!
Ønsker du hjelp med utsatt skattefordel, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede byråer som møter dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Med begrepet utsatt skattefordel menes at du betaler mer i skatt det inneværende år og mindre det etterfølgende år. Dette som en konsekvens av ulike regelverk for avskrivning av eiendeler etter skatteloven og regnskapsloven. Det motsatte av utsatt skattefordel er utsatt skatt, og innebærer at du betaler mindre i skatt det inneværende år og mer i det/de senere år. Hvis du ikke har plikt til å levere årsregnskap, har du sannsynligvis ikke vært borti utsatt skattefordel og utsatt skatt tidligere. Dette blir først relevant når bedriften blir såpass stor at den må forholde seg både til skatteloven og regnskapsloven; det vil si, når den får regnskapsplikt.
Hvorvidt man får utsatt skattefordel, beregnes ut fra forskjellen på de regnskapsmessige og skattemessige verdiene i selskapet og handler primært om reglene for avskrivning av eiendeler som selskapet investerer i. Dette tar igjen utgangspunkt i to lover: skatteloven og regnskapsloven. Det er skatteloven som bestemmer hvordan ligningspapirene (næringsoppgave og lignende) skal utformes, mens regnskapsloven bestemmer hvordan du skal utforme regnskapet (og årsregnskapet). I den sammenheng har skatteloven og regnskapsloven også ulike regler for avskrivning av eiendeler. Ved kjøp av eiendeler som er ment å vare/beholdes over en lengre periode skal bedriften fradragsføre verdifallet på eiendelen etter hvert som den synker i verdi. Dette skal gjøres fordi eiendelen forventes å vare utover én regnskapsperiode. Men det finnes ulike måter å avskrive eiendeler på:
Skatteloven krever at du bruker saldoavskrivning av eiendeler. En saldoavskrivning innebærer at du årlig avskriver eiendelen med en bestemt prosentsats av gjenværende verdi. Hvis du for eksempel skal avskrive en bil som kostet 100.000 kroner, kan du med saldoavskrivningsmetoden avskrive 20% for hvert år. Det første året vil du da avskrive 20.000 kroner (20%), og restsaldoen på bilen blir da 80.000 kroner. Det neste året avskriver du 20% til, men det skal avskrives av restsaldoen (som nå er 80.000 kroner). Det andre året avskriver du altså 16.000 kroner (20% av 80.000). Det betyr at du avskriver mindre og mindre summer for hvert år.
Regnskapsloven krever imidlertid at du avskriver eiendeler ved å bruke lineær avskrivning. Med denne metoden avskrives et fast årlig beløp og ikke en fast prosentsats. Hvis du forventer at bilen til 100.000 kroner skal vare i 10 år, skal den avskrives med 10.000 kroner i året i løpet av 10 år.
De to ulike metodene fører til ulik skatteberegning fordi skattetrekket vil være forskjellig. Dersom du ifølge næringsoppgaven skal betale mindre i skatt enn det årsregnskapet sier, vil forskjellen mellom disse være utsatt skattefordel. I slike tilfeller betaler du mer skatt dette året og mindre et senere år. Det motsatte vil være tilfellet dersom du ifølge næringsoppgaven skal betale mer skatt enn det årsregnskapet sier. Da snakker vi om utsatt skatt, og du må da betale mindre dette året og mer senere.
Det kan også hende at aksjeselskapet går med underskudd et år, slik at du ikke får utbetalt skatt til gode. I slike tilfeller får du et fremførbart underskudd, som kan trekkes fra når det skal beregnes skatt i fremtidige år når selskapet går med overskudd igjen.
Satsen for utsatt skatt og utsatt skattefordel er den samme som for alminnelig inntekt, det vil si 22% av av forskjellen mellom de regnskapsmessige og skattemessige verdiene. Merk at skattesatsene har vært i kontinuerlig endring i løpet av de siste årene. I lang tid var satsen 28%, før den i 2015 ble endret til 27%. Deretter har den gått ned til 25, 24, 23 og nå 22 prosent. Til gjengjeld har trygdeavgiften og trinnskatten økt.
Hvis du skal avskrive eiendeler med saldoavskrivning, vil ulike avskrivningssatser gjelde for ulike typer eiendeler. Disse satsene fastsettes årlig av Stortinget og er delt inn i 10 saldogrupper (A til J).
Nedenfor finner du avskrivningssatsene for 2021:
Disse avskrivningssatsene har betydning for hvor mye bedriftens ulike eiendeler skal avskrives med hvert år og må benyttes dersom du skal avskrive eiendeler etter saldoavskrivningsmetoden slik skatteloven krever. Hvis du skal avskrive eiendeler med lineær avskrivning, står du friere til å beregne satsene (det faste beløpet) selv, og beløpet vil avhenge av eiendelens forventede levetid. Hvor mye du avskriver eiendeler med hvert år og hvilken metode du bruker, får betydning for beregningen av utsatt skatt og utsatt skattefordel.
Siden utsatt skatt og utsatt skattefordel er en konsekvens av de skattemessige og regnskapsmessige reglene for avskrivning av eiendeler, er det hensiktsmessig å se nærmere på hva disse reglene faktisk sier. I skatteloven omtales eiendelene som skal avskrives, som driftsmidler. Skatteloven viser til de nevnte saldogruppene i seksjonen ovenfor og sier at disse driftsmidlene skal avskrives med saldoavskrivning dersom driftsmiddelet er varig. Med varig menes at den har en forventet brukstid på mer enn 3 år. I tillegg må driftsmiddelet være av en betydelig pris, det vil si minst 15.000 kroner. Skatteloven gir ikke anledning til å avskrive eiendeler ved bruk av lineær avskrivning. Eiendelen eller driftsmiddelet må dessuten avskrives i inneværende regnskapsår. Selv om du kjøper eiendelen i slutten av året, må du likevel fradragsføre hele prosentandelen for det året.
Regnskapsloven sier ikke at du må bruke lineær avskrivning. Ifølge regnskapsloven § 5-3 må eiendeler avskrives etter en fornuftig avskrivningsplan, uten å spesifisere videre hva slags metode som skal brukes. De fleste velger imidlertid å avskrive eiendelene med lineær avskrivning når de skal velge en fornuftig avskrivningsplan. Ved å bruke denne metoden trenger du ikke å fradragsføre hele beløpet på det ene året dersom du eksempelvis kjøper eiendelen i desember. Da kan du heller velge å bare fradragsføre 1/12 av beløpet for det året. Etter regnskapsloven skal eiendeler avskrives dersom de er ment til varig eie eller bruk. Dette kriteriet spesifiseres ikke ytterligere og derfor er det vanlig å bruke de samme kriteriene som i skatteloven, nemlig at eiendelen forventes å vare i mer enn 3 år og koster mer enn 15.000 kroner.
Hvorvidt du bare skal forholde deg til skattereglene, eller om du også må følge de regnskapsmessige reglene for avskrivning, avhenger av pliktene bedriften din har. De fleste enkeltpersonforetak har for eksempel bare bokføringsplikt og trenger derfor kun å følge de skattemessige reglene. Utsatt skatt og utsatt skattefordel vil ikke være en problemstilling for disse. Alle aksjeselskap har regnskapsplikt og må derfor sende inn et årsregnskap til Regnskapsregisteret hvert år. Med regnskapsplikt må man dessuten følge de regnskapsmessige reglene for avskrivning, i tillegg til de skattemessige. Merk at noen få store enkeltpersonforetak også kan ha regnskapsplikt og dermed være omfattet av de regnskapsmessige reglene i tillegg. Regnskapsplikten trer først inn for enkeltpersonforetak dersom foretaket har over 50.000 kroner i omsetning og tillegg har eiendeler til en verdi som overstiger 20 millioner kroner eller har flere ansatte enn 20 årsverk.
Hvis beregning av skatt, avskrivning, bokføring, utsatt skatt og utsatt skattefordel er nytt for deg, er det godt mulig at du synes det ovennevnte virker i overkant komplisert. Alt dette kan en regnskapsfører hjelpe deg med. Er du nyoppstartet og har regnskapsplikt, slik at du må forholde deg til utsatt skatt og utsatt skattefordel, er det lurt å ansette en regnskapsfører i firmaet eller å bruke en ekstern regnskapsfører hos et regnskapsfirma.
Det finnes ikke noe godt fasitsvar på hva som er det beste alternativet når det gjelder profesjonell hjelp til regnskapet sammenlignet med å klare det selv. Det vil avhenge av dine og bedriftens behov. Hvis du ønsker å overlate alt av regnskapsarbeid til en regnskapsfører, er det sannsynligvis best å ansette en egen regnskapsfører i bedriften. Dersom du bare trenger hjelpe til enkelte oppgaver, som skatteberegning, avskrivning, rapportering til myndighetene og lignende, mens du selv kan ta deg av enklere oppgaver, kan det være et bedre alternativ å bruke en regnskapsfører fra et eksternt regnskapsbyrå. Da kan dere enkelt fordele oppgaver dere i mellom på en hensiktsmessig måte. Ved å overlate alt eller mesteparten av regnskapsarbeidet til en regnskapsfører, får du imidlertid mer tid som du kan fokusere på bedriftens kjerneoppgaver.
Det trenger ikke være veldig dyrt å bruke en regnskapsfører, men regnskapsførere varierer i pris på samme måte som andre yrkesgrupper. I gjennomsnitt tar en regnskapsfører mellom 700 og 1.500 kroner timen for tjenestene sine, og prisvariasjonen kan derfor sies å være nokså stor. Ofte vil det lønne seg å hente inn tilbud fra flere regnskapsførere slik at du kan sammenligne dem på pris og tjenestene som tilbys. Du kan for eksempel begynne med å skaffe deg en oversikt over aktuelle regnskapsfirmaer der du bor og hente inn tilbud fra dem du vurderer som aktuelle. Hent inn minst tre tilbud slik at du har et godt sammenligningsgrunnlag. Du trenger ikke nødvendigvis velge det billigste alternativet. En dyktig og erfaren regnskapsfører kan gjerne utføre oppgaver grundig i løpet av kortere tid og kan derfor vise seg å være et mer lønnsomt alternativ i det store bildet.
Et godt regnskapsprogram vil også hjelpe deg langt på vei. Regnskapsprogram er i dag svært brukervennlig og har en rekke nyttige funksjoner som blant annet kan hjelpe deg med skatteberegning, avskrivninger, rapportering til myndigheter og mye mer. De fleste regnskapsprogram koster i dag mellom 100 og 300 kroner i måneden, avhengig av hva slags abonnement du velger og hvilke funksjoner du trenger.
Ved balanseføring av utsatt skattefordel må du huske å ved innarbeidelse dokumentere at verdien fremdeles er til stede. Hvis du ikke klarer å vise at bedriften får inntjening i årene fremover, samtidig som den har gått med underskudd over lengre tid, må den utsatte skattefordelen nedskrives. Hvis bedriften har en lang periode med lav inntjening bak seg, hvis den forventer tap i løpet av de neste årene, eller hvis usikre og negative forhold for bedriften ikke er avklart før årsregnskapet skal ferdigstilles, er dette faktorer som kan tyde på at bedriften ikke vil være i stand til å tjene inn skattepliktig inntekt, slik at nedskrivning, helt eller delvis, blir nødvendig. Faktorer som kan tyde på at bedriften klarer å tjene inn fremtidig skattepliktig inntekt, inkluderer blant annet kontrakter som vil generere fremtidig inntekt, lang historie med positiv inntjening eller verdier i form av eiendeler og forpliktelser som kan realisere skattefordelen.
Selv om det bare er store selskap som må føre utsatt skattefordel inn i regnskapet, må små selskap likevel føre fremførbart underskudd inn i skattemeldingen, på tross av at dette ikke skal regnskapsføres. Dette gjøres under postene 280 - 290 i selvangivelsen. Et fremførbart underskudd er et underskudd som stammer fra tidligere år, som du nå kan trekke av skatten fordi selskapet igjen går med overskudd. Utsatt skattefordel som følge av fremførbart underskudd og som følge av forskjeller i regelsett for avskrivninger er å anse som fremtidig verdi for selskapet i begge tilfeller, fordi begge former for utsatt skattefordel i fremtiden fører til at man må betale mindre skatt. Det skal derfor føres som en eiendel i regnskapet.
Ønsker du hjelp med utsatt skattefordel, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede byråer som møter dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Sammenlign priser fra ulike regnskapsbyrå på tjenestene du trenger
Gjør smarte regnskapsvalg